Przejście do sekcji:

TRASA 2 PÓŁNOCNO-ZACHODNIA - PRZEZ LASY I BORY

[obiekt mapy] Mapa

Długość trasy – ok. 64 kilometry

Streszczenie – trasa ma zaznajomić z północno-zachodnimi okolicami Gostynina i terenami graniczącymi z miastem od północnego zachodu. Obejmuje swoim zasięgiem Kotlinę Płocką z lasami Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego, ciągami jezior rynnowych z okresu ostatniego zlodowacenia. Pokazuje przede wszystkim piękno walorów przyrodniczych tych terenów.

Zalecamy jazdę rowerem MTB - droga miejscami prowadzi przez dość uciążliwe, leśne, piaszczyste drogi, zwłaszcza między Zuzinowem a Skrzynkami, między Krzewentem a Brzezinną Górą i za Jeżewem.

Opis trasy:

Trasa rozpoczyna się w Gostyninie przy wypożyczalni rowerów i Punkcie Informacji Turystycznej w Zamku Gostynińskim. Ze wzgórza zamkowego prowadzi do ronda im. Rodziny Higersbergerów, następnie biegnie ul. Zamkową ku NW i ul. Kowalską ku W dociera do wsi Rumunki (5,1 km). Gdyby się dobrze przyjrzeć, po lewej stronie za wzniesieniem dostrzec można wieżę kościoła w Solcu. Kawałek za panelami słonecznymi skręt ku N do wsi Krzywie (zmiana nawierzchni na piaszczystą), potem łukiem przez wieś do drogi asfaltowej Krzywie–Smolarnia.Na skrzyżowaniu za kapliczką - w prawo. Trasa prowadzi ku NE do Smolarni za czarnym szlakiem pieszym (7,8 km). Przed szkołą w Teodorowie, na rozjeździe prosto, pod górkę, za znakiem "Teodorów 1,5". Za szkołą zmiana nawierzchni na szuter. Na skrzyżowaniu dróg pożarowych 19 i 23 skręt w lewo (w DP19), a następnie zjeżdżamy z DP19 za żółtym szlakiem. Po drodze mijamy północny brzeg jeziora Przytomne. Za lasem mijamy bar "Za borem" i jedziemy cały czas prosto, równolegle do linii wysokiego napięcia. Droga w większości piaszczysta (przez moment asfaltowa). Przed jeziorem zuzinowskim w lewo, wzdłuż wschodniego i południowego brzegu jeziora. Po lewej stronie, pod koniec zabudowań, mijamy pomnik przyrody. Wjeżdżając w ścianę lasu skręcamy w prawo za żółtym szlakiem (jak widzimy, kawałek drogi jechaliśmy czerwonym szlakiem rowerowym!). Czeka nas stosunkowo trudny odcinek przez tereny leśne - kamienisty podjazd i piaszczysty zjazd z urokliwą doliną po prawej. Wkrótce osiągamy szutrową nawierzchnię. Osiągamy wieś Czarne i wyjeżdżamy na łuku drogi asfaltowej prowadzącej na Skrzynki na jeden z dwóch sposobów - wcześniej, po żółtym szlaku pieszym, albo później, na leśnym skrzyżowaniu m.in. z drogą pożarową nr 4 (ok. 100 m. różnicy).

Tu w kierunku N bez znaków odchodzi wariant krótszy trasy doprowadzający przez wieś Skrzyneczki do Kobylego Błota, gdzie można kontynuować wycieczkę, skracając drogę o 8,1 kilometra.

Jedziemy drogą asfaltową cały czas prosto przez Skrzynki, Goreń aż do wsi Krzewent. Po drodze mijamy kilka sklepów spożywczych, kościół w Skrzynkach, kilka jezior (Skrzyneckie, Goreńskie, Krzewenckie). Wreszcie, za groźnie wyglądającym zakrętem w lewo, skręcamy w prawo - w drogę pożarową nr 10. Po kolejnych kilometrach drogą pożarową 10 przechodzącą w DP4, po liczbych skrzyżowaniach leśnych (z DP9, DP5, DP3B, DP3 - jadąc cały czas prosto), wiodąc przez główny kompleks lasów Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego trasa osiąga Kobyle Błoto (drogą z S dochodzi tu wariant krótszy trasy z Czarnego). Koło Brzezinnej Góry następuje poprawa nawierzchni na szuter. Drogą tą poprowadzony jest czarny szlak rowerowy, nim w kierunku NE trasa prowadzi do wsi Nowy Duninów (37,3 km).

Trasę można skrócić kierując się drogą nr 573 do Lucienia skracając dystans o 10,2 km.

Na skraju miejscowości trasa zasadnicza przecina drogę 573, mija z prawej strony sklep spożywczy i kieruje się ponownie w głąb lasów gostynińskich za żółtymi znakami szlaku pieszego w kierunku SE przez wieś Trzcianno i zabudowania Jeżewa. Za Nowym Duninowem droga asfaltowa przechodzi w szuter. W Jeżewie na skrzyżowaniu jedziemy prosto drogą pożarową 6 nadal żółtymi znakami szklaku pieszego, m.in. mijając skrzyżowanie z DP8 (po lewej znajduje się kamień i tablica upamiętniająca powstanie Wojskowego Koła Łowieckiego 328 TROP). W pewnym momencie skręcamy za żółtym szlakiem w DP9. Po drodze miniemy jeszcze skrzyżowania z DP12 i DP11, jadąc cały czas prosto. Wkrótce, za żółtym szlakiem, podjeżdżamy w górkę z lewej strony, a następnie, przed szczytem, skręcamy w prawo (między szkółkami leśnymi). Tym samym docieramy w pobliże Krzywego Kołka (44,8 km). Trasa przecina Skrwę Lewą, za obozem harcerskim odbija w prawo i dalej przez lasy, bez znaków, w kierunku S, dociera do skraju lasów. Przed samą wsią Białe odbijamy w prawo, a na pierwszym skrzyżowaniu za drewnianym podwyższeniem leśników - w lewo. Po ok. 0,6 km osiągamy wieś Białe. Przez nią do asfaltowej drogi, przed krzyżem skręt ku E i po ok. 0,6 km trasa osiąga centrum wsi w pobliżu alei lipowej, sklepu i kościoła (48,2 km). Następnie trasa biegnie za zielonymi znakami VeloMazovia Nr 20 w kierunku E do krzyżówki w zachodniej części wsi Drzesno (49,5 km). Tu zmienia kierunek na S, a następnie ku W przez wieś Gorzewo biegnie za znakami czerwonymi szlaku rowerowego. Opuszczamy szlak czerwony osiągając w zachodniej części wsi, przed sklepem spożywczym, skrzyżowanie z drogą do Lucienia (52,5 km). Skręcamy w prawo i jedziemy do szosy nr 573 Nowy Duninów–Gostynin (55 km). Od Lucienia ścieżką rowerową kierujemy się do Gostynina - przed łukiem skręcamy w asfaltową drogę po prawej stronie (na Helenów). Na jej końcu, za wiatą, skręcamy w lewo, a następnie, przed lasem, w prawo, docierając do niebieskiego szlaku. Przejeżdżamy przez urokliwy - drewniany, ale stabilny - mostek i jadąc cały czas prosto, niebieskim szlakiem, docieramy do powiatowego oddziału sanepidu i zarazem ul. Bierzewickiej.

Alternatywna trasa prowadzi cały czas ścieżką rowerową od Lucienia do ul. Bierzewickiej.

Skręcamy w prawo i docieramy do ul. Jana Pawła II. Na światłach skręt ku W w ul. Mikołajczyka, aby łukiem dotrzeć przez rondo im. Rodziny Higersbergerów do punktu końcowego w Zamku Gostynińskim (ok 64 km).

Obiekty do zobaczenia na trasie:

- Gostynin: Zamek Gostyniński, jezioro zamkowe, jezioro Kocioł, figura św. Jakuba, cmentarz ewangelicki

- Krzywie: mogiła powstańcza 1863

- Huta Nowa: jezioro Przytomne

- Zuzinów: pomniki przyrody, mogiła powstańcza 1863, jezioro Główki

- Czarne: zespół dworski XIX w., park krajobrazowy, jeziora Czarne i Radziszewskie

- Goreń Duży: jeziora Skrzyneckie i Goreńskie

- Krzewent: jezioro Krzewent

- Krzewent–Brzezinna Góra: lasy Gostynińsko-Włocławskiego Parku Krajobrazowego

- Nowy Duninów: zespół pałacowy XIX w., park krajobrazowy, zabytkowa aleja lipowa, kościół  NP NMP z pocz. XX w., port żeglarski na Zalewie Włocławskim